söndag 26 maj 2013

Stekt strömming


Tjena! Det var ett tag sen. Bloggen är inte bortglömd. Det är bara så att det har varit lite mycket annat på sistone och vi är inne i en period av väldigt mycket grill här i familjen. Men för min trogna läsarskara lagade jag till en rätt här i veckan, den klassiska stekta strömmingen. Jag vet inte om det är nyttigt eller hälsofarligt, en lagom blandning av kvicksilver och omega 3.  Allt för ofta ska det kanske inte ätas men det gör det inte heller.

Jag köpte färdiga filéer där man bara behöver klippa av ryggfenan. (Att rensa fisk har jag aldrig kunnat.) Sedan doppar jag dem i uppvispat ägg och därefter i en panering blandad av grahamsmjöl, ströbröd, salt, peppar och lite dill. Sedan är det bara att steka på medelhög värme så de får en fin yta. Detta serveras med fördel med hemgjort potatismos och lingonsylt. Vi hade för dagen inga grönsaker hemma men det blev ett tunnbröd till istället.

 


Somliga i den här familjen verkar tro att strömming och surströmming är samma sak så därför blev det inga glada miner innan maten stod på bordet. Sen åt  faktiskt alla även om det inte var några jubel och hurrarop.

Jag är medveten om att det är kassa bilder men när vädret blir sämre kan mer tid läggas på detta och jag hinner leta fram riktiga kameran innan matlagningen drar igång.

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt Ida!!! :-) Älskar stekt strömming ! (Fast ännu mer inlagd sådan)
    Språkpolisen har dock en synpunkt; "hemgjord potatismos" borde det inte ha stått "hemgjorT potatismos"?
    //språkpolisen som fortfarande inte fått svar från Mekonomen

    SvaraRadera
  2. Rättat. Tackar ödmjukast för påpekandet.

    SvaraRadera