onsdag 14 augusti 2013

Tunnbröd


Idag har jag, min mamma och mina döttrar bakat bröd på gammeldags vis. Något som inte var helt lätt när man inte har vanan inne. Det krävs ett visst handlag och en viss känsla. Kanske är det en kunskap som går i graven med den äldre generationen.

Vi fick börja redan igår kväll med att förbereda jäsningen och börja elda i ugnen.

Dagen innan:
3 l mjölk (kall)
1 1/2 pkt jäst
3/4 msk salt
ca 11/2 msk brödkryddor
ca 1 l havregryn
rågsikt tills det blir en lagom lös smet (kanske 1 1/2 kg)


 
Smeten fick stå under bakduk och jäsa över natten.
 

 
I morse blandade vi i 1 l mjölk till, hjorthornssalt och så mycket rågsikt att det blev en ganska lös deg.
 
 
 
 Mamma åkte iväg och eldade en gång till i bagarstugan. Sen var det dags att dra igång själva baket.
 
 
 
 
 
 
Det var flera svåra, tålamodskrävande moment. Det skulle rullas och mjölas och kavlas och vändas och borstas...
 

och skjuts in i ugnen!

Hela tiden på jakt efter det perfekta brödet. Några blev brända, några blev för mjuka och några trasiga. Men några blev faktiskt näst intill perfekta. Betydligt mycket godare än fabriksbakade i alla fall.

När vi trots allt kände oss rätt så nöjda med den första satsen åkte vi hem och gjorde en liten sats mjukkakor också och det var betydligt mer lättarbetat.

 
En nybakt, ljummen mjukkaka till eftermiddagskaffet slår det mesta.

1 kommentar:

  1. Oj, jag måste rätta mig själv här. På morgonen när mjölet och mjölken tillsattes hade vi också i hjorthornssalt! Slarvigt...

    SvaraRadera