söndag 10 november 2013

Köttfärslimpa

Köttfärslimpa är en rätt som jag har varit lite rädd för. Eller rädd och rädd, jag har väl respekt för den kan man säga. Jag har inget minne att vi någonsin åt det hemma men på skolmatsedeln fanns den och huvaligen så hemskt det var, grått, smaklöst och med sönderkokta potatisar och skinnig sås till. Jag har därefter undvikit den rätten så gott jag har kunnat. (Jo, jag vet att det är i princip som köttbullar men det är inte så jag minns det.)

Idag fick jag ändå ett infall att testa och det blev en rejäl laddning. Vi har så stora påsar älgfärs i frysen så jag fick dubbla receptet. Så här gjorde jag.



1 kg älgfärs
500 g fläskfärs
3 dl havregryn
4 msk potatismjöl
2-3 tsk salt
1/2 tsk peppar
3 ägg
1 1/2 dl mjölk
1 hackad gul lök
5 dl buljong
 
smör, ströbröd

 
Jag blandade ihop allt i en bunke och rörde runt tills jag fått en fin jämn smet. Sedan formade jag två stora limpor på en smord långpanna. Jag penslade dem med smör och strödde på lite ströbröd. Därefter in i ugnen, 175 grader i ca 45 minuter.






Buljongen skulle förstås vara till såsen som skulle hällas på efter halva tiden men jag gjorde helt enkelt fel och blandade buljong i köttfärsen. Det blev förvånansvärt bra det med, inte löst som man skulle tro och det gav en god smak och sälta. Istället tog jag mindre mjölk, i originalreceptet skulle det nog vara 4 dl. Det är av misstagen som nya recept dyker upp. Mot slutet av gräddningen tog jag istället lite vatten och hällde på plåten .

Det var en så stor sats att det blev lite smet över och det gjorde jag några pannbiffar av. Nu har vi mat typ fram till jul.

Middagen serverades i finservis, det är ju ändå fars dag. Tillbehören blev lagom kokta potatisar, gräddsås och kokta rödbetor. Det här blev en riktigt lyckad måltid.

 
(Det ser ut som en påskdukning men vi behöver lite färg i höstmörkret.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar