söndag 7 april 2013

Våfflor


Ett recept ur boken var jag ändå tvungen att testa på en gång. Våfflor har jag alltid gjort med färdig mix men idag tänkte jag testa göra egen smet. Det råkade vara så att vi hade en hel del grädde i kylskåpet. Faktiskt väldigt mycket grädde och det beror på dålig planering av inköp.

Receptet lyder som följer:
4 dl tjock grädde
4 dl vetemjöl
2 dl isvatten eller iskallt vichyvatten
100 g smält smör (ljummet)

Grädden skulle vispas till skum, och sedan blandas med mjöl utblandat i vatten och därefter i med smöret. Förmodligen vispade jag grädden lite för länge och när man blandar 2 dl vatten med 4 dl mjöl så blir det ju en deg? Ja, det blev verkligen ingen våffelsmet utan en våffeldeg men det gick bra att grädda i alla fall. Frasigheten och flottigheten var det då rakt inget fel på. Jämfört med våffelmix så smakade det rätt annorlunda. Gott, men något som kanske saknades var lite salt. Ja, hur som helst åt jag på tok för mycket så jag har mått lite smått illa några timmar nu. Allt som innehåller mycket grädde måste inmundigas med måttfullhet, vilket jag aldrig lär mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar