söndag 7 april 2013

Inspiration


 Jag har köpt en bok som kommer att ta mig ut på nya (och gamla) kulinariska äventyr.


Jag skulle kunna ägna bloggen helt och hållet till att laga mig genom sida för sida. Vad sägs om ålaladåb på smörgåsbordet, tisdagssoppa eller märgpudding som efterrätt? Men å andra sidan känner jag att våren är på väg, gräsmattan börjar på sina håll att synas och springskorna har letats fram. Jag har några andra projekt som lockar och att ställa sig med långkok hinns kanske inte riktigt med. Vi får se vad som händer...

Hur som helst är detta en mycket omfattande receptsamling, utan bilder och utan så många omskrivningar och utsvävningar. Rakt, rent och enkelt. Torgny Lindgren lär om denna nyutgåva av Tore Wretmans bok från 1967 sagt så här:

”Maten hör till livet, och livet är en ganska grov historia. Stunderna av förfinad jungfruolja och tioårslagrad vinäger är få. Det basala i våra liv är köttet. Och potatisen. Och köttet behöver inte alltid benämnas fransyska eller oxfilé. I uppriktighetens namn kan köttet bara få heta köttet och ingenting annat.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar