lördag 30 mars 2013

Palt

 
Vad gör man på en lång långfredag om man vill få tiden att gå? Jo, man sätter igång ett paltkok. Det var i alla fall vad jag och min hjälpreda Vega gjorde igår. Palt betraktas ju som en typisk norrländsk rätt men i på Öland äter men kroppkakor och i Kina äter man dumplings och det är väl lite same same but different? Säkert är det många av er som vet hur man gör riktig palt och säger att det ska vara si och så. Jag har inga måsten förutom att när man nämner ordet palt för sörlänningar är det många som säger "det är sånt med blod va?" och det enda jag med säkerhet kan säga är att det finns paltbröd, blodbröd och blodpalt men i vanlig palt finns inget blod.

Jag har inte ätit hemmagjord palt på hur många år som helst och på egen hand har jag aldrig lagat den. Så hur det här skulle bli var ovisst. Det recept vi använde vi oss av hittade vi i kokboken:

ca 1 kg potatis (mjölig sort är bra)
3 1/2 dl kornmjöl
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt

300 g rimmat fläsk
1 gul lök

Skala och riv potatisen. Blanda med mjöl och salt tills det blir en fast deg. Skär fläsket i små tärningar och blanda med hackad lök.

 
Sedan kommer det lite svåra momentet; gör bollar av degen och gör en grop i varje som fylls med fläsket.
 
 
Det blev väldigt kladdigt. Här ser ni min hjälpreda göra sitt bästa. Man får hela tiden ta mer vetemjöl på händerna för att få ihop dem.
 
 
Det står att det ska räcka till 16 paltar men för oss blev det bara 10. Då fick vi i och för sig en del fläsk över och det stekte vi upp för att äta bredvid.
 
 
Paltarna läggs ned i kokande saltat vatten och så får de småputtra i ca 1 timme.
 
 
Slutligen äts den med lingonsylt och en klick smör.
 
Det som blir över fryser man in eller steker upp dagen efter. Enligt min pappa häller man mjölk i stekpannan så det blir som en sås och så äter man socker till. Men personligen steker jag den helst med endast smör och äter lingonsylt till. Mums filibabba!
 
Apropå fläsk, såg ni kanske repotaget på Aktuellt häromdagen om antibiotikaanvändningen på danska grisgårdar? Köp svenskt!


3 kommentarer:

  1. Det här får jag nog prova när jag kommer hem från Amerikat.

    SvaraRadera
  2. Ja, det tycker jag verkligen. För då har du tröttnat på burgare och pizza.

    SvaraRadera
  3. Recept handlar ju om att följa tidigare lyckade experiment. Då kan det ju vara dumt att jag tog korn*gryn* istället för korn*mjöl*. Smeten blev smetig, men det fixar ju vetemjölet. Och grynen kanske gjorde paltarna mera GI.

    80% av familjen åt och var nöjda. https://docs.google.com/file/d/0B8aqS00yaYAQSXJ2SGZ3V2N4akk/edit?usp=sharing

    SvaraRadera