söndag 24 mars 2013

Kåldolmar

 
Idag hade jag hjälp i köket av Hedvig och vi knåpade ihop en riktig klassiker. Men jag måste få säga att jag har aldrig gjort kåldolmar tidigare så jag visste inte alls hur man skulle göra. Jag är inte helt säker på att jag ens har ätit kåldolmar någon gång så jag visste inte hur det skulle smaka heller.



500 g blandfärs
1 vitkålshuvud
1 lök
1 dl grötris
1 1/2 dl vatten till riset
2 dl mjölk
2 ägg
salt
vitpeppar
sirap


 
Jag förberedde redan i morse genom att koka riset med vattnet och mjölken till en tjock gröt. Sedan fick det stå och svalna. Vi kokade upp vatten och salt och förvällde vitkålshuvudet. Därefter plockade vi loss bladen och torkade av dem. Vi hackade och stekte löken lite lätt och blandade sedan ihop köttfärs, lök, gröt, salt och peppar. En grej som blev lite tokig var att vi förvällde hela kålhuvudet för att kunna ta loss hela blad men det gick inte alls åt så många. Så nu har vi ett halvt förvällt kålhuvud som jag inte vet vad man kan göra med.




Sen var det bara att göra små paket med köttblandningen inlindade i kålblad.


Dolmarna lades i en smord form och så ringlade vi på lite sirap.


In i ugnen 200 grader ca 45 minuter. Efter ca 30 minuter hällde vi på lite vatten från kålkoket.

När vi sedan tog ut det ur ugnen spred sig en speciell doft i köket. Jag vet inte vad jag ska säga men det kändes så otroligt välbekant. Som det luktade hos mormor och morfar typ.

Vi åt dem med kokt potatis och lingonsylt och det blev riktigt, riktigt smarrigt. Mycket godare än vad det såg ut att vara. 4,25 blev medelbetyget. När man ger maten lite tid, kärlek och omsorg så blir den också godare.

2 kommentarer:

  1. Hej Ida,
    Va fint o smarrigt det blev!
    Jag har ett tips. Häll på mycket vatten i formen o gör gräddsås på skyn. Då blir det även en smakrik sås till rätten att njuta till. Jag älskar såser!

    SvaraRadera
  2. Nice! Med en presentation som för tankarna till våren. /Helena

    SvaraRadera