söndag 17 mars 2013

Söndagsstek

Planen för den här dagen var att vi skulle åka på handboll i Märsta. Men eftersom spelaren har blivit sjuk (igen) och jag inte heller känner mig riktigt kry blev det en hemmadag istället. Desto mer tid för matlagning.

Vissa rätter kräver mer planering än andra och den här krävde vissa förberedelser redan igår. För det första var jag tvungen att komma ihåg att ta ut köttbiten ur frysen. Det var inte en liten klump så den krävde sina timmar av tining. Sedan tänkte jag att det skulle passa utmärkt med en svartvinbärsgelé till och eftersom jag hade svarta vinbär i frysen som jag inte vetat vad jag skulle göra med så gjorde jag ett test. Jag kokade ca 350 gram vinbär tills de var helt mosade och lät sedan bären rinna av genom en sil. Den saft (eller snarare gegga) som runnit igenom blev 1 dryg dl och detta blandandes med 1 dl gelésocker som fick koka 30 sek.
 
Nu kanske ni undrar varför jag inte gjorde en större sats när jag ändå höll på men det beror på att jag har dåliga erfarenheter av syltande och saftande. Det brukar bara bli nåt kladd som ingen vill äta. Så det här blev ett test i mindre skala. Förvånansvärt lyckat.




Älgstek i lergryta

ca 1700 g älgkött
1 morot
1 lök
ca 6 krossade enbär
en näver färsk timjan
en näve färsk persilja
en skvätt kalvfond
1 dl vatten
salt, peppar

Sås
Steksky
3 msk vetemjöl
någon dl vatten
ca 2 dl grädde

Nu över till själva steken. Köttet jag använde var älg, för det var det som råkade finnas hemma. En klassisk söndagsstek kanske vanligtvis är gjord av nöt? Jag har letat bland lite olika recept och blandat lite friskt. Efter ett dygns tining var det dags för putsning av köttet. Det var inget lätt jobb men eftersom kocken även har del i styckningen så kan jag inte skylla på någon att det var så tråkiga hinnor kvar.

 
 
Lergrytan blötlades en halvtimme innan den skulle in.
 
Därefter gjorde jag en liten blandning bestående av salt, peppar, krossade enbär, timjan och persilja som jag gned in köttet med. För att ge lite extra smak till skyn la jag i några morotsbitar och lökbitar. Jag hällde på lite vatten och kalvfond och stack in termometern. Sedan åkte grytan in i kall ugn.
 
Ugnen satte jag på ca 225 grader vilket kanske var i varmaste laget? Jag vet inte, flera recept med lergryta hade så hög temperatur medan andra stekar hade betydligt lägre. Efter exakt 1 1/2 timme hade köttet uppnått önskad temperatur, 70 grader.
 
Stekskyn till såsen silades och  fick koka upp. Jag vispade i mjöl blandat med lite vatten. Detta fick puttra på medan grädde tillsattes.
 
Till detta serverades kokt potatis och broccoli.
 
Så var så goda!
 
 
 
Denna rätt tog sin lilla tid men ibland kan det vara värt att låta saker få ta sin tid. Jag fick höra vid middagsbordet att "jag visste inte att husmanskost kunde vara så gott". En miss var att jag glömde servera gelén men både köttet och såsen kommer att räcka till många måltider den här veckan.
 
Jag vill slå ett slag för tråksöndagar då man inte ska flänga mellan den ena butiken och den andra aktiviteten. Då man kan unna sig själv en riktig söndagsmiddag.

1 kommentar:

  1. Fin blogg. Roligt att du lagar en söndagsstek, det var väl inte den mest uppskattade maträtten när du var barn.
    Mamma

    SvaraRadera