tisdag 19 mars 2013

Risgrynsgröt

 

Få rätter kan smeka din gom så lent och mjukt som en vällagad risgrynsgröt. Alldelens för sällan lagar jag denna delikatess. Jag har hört många kalla det tomtegröt och julgröt men jag tycker inte alls att den enbart kan ätas i december. En kylig vårvinterkväll går minst lika bra. Jag vill minnas att när jag gick i lågstadiet serverades det soppa (med eller utan klimp) varannan fredag och risgrynsgröt varannan - året om. Det finns ju färdiglagad i affären men den är långt ifrån så god som den man gör själv. Det är också väldigt enkelt, bara det att det tar lite tid. Måttangivelser kommer från grötrispaketet.

6 port.
2 1/2 dl risgryn
5 dl vatten
3/4  tsk salt
9 dl standardmjölk
1 msk smör

 
Risgryn, smör, vatten och salt fick koka upp och koka med lock en liten stund. Smör stod det inget om på paketet men jag tror det är bra för att inte råka bränna fast och inget kan väl bli sämre med lite smör?


Därefter i med mjölk som fick just så pass koka upp innan jag sänkte till lägsta temperaturen på plattan och så på med lock. På paketet står det att den ska sjuda ca 40 minuter men det räcker inte på långa vägar. Jag tror det är det som är hemligheten - den ska stå jättelänge. Jag lät den stå över 1 1/2 timme och jag rörde i den någon gång under tiden. Sedan stängde jag av plattan och lät den stå en timme till innan det var dags att äta.

Den serveras förstås med mjölk, socker och kanel. Eller kanske lite vinbärsgelé? :-)
Jag har läst att gröt ska gå att frysa i lagom portionsstorlekar. Jag hade tänkt testa det men jag vet inte, det blev inte riktigt så mycket som jag hade trott.

Bloggen och jag utvecklas allt eftersom. Nu har jag tagit bilder med riktig kamera och inte fjantat med min mobil. Sen har jag ändrat inställningarna så ni lättare kan kommentera. Om någon nu till äventyrs skulle vilja det.

3 kommentarer:

  1. Såhär på kvällskvisten skulle det sitta fint med risgrynsgröt. Tips från min bror är att koka gröten i ugn. /Helena

    SvaraRadera
  2. Jo, jag undrar, när kommer du att visa hur man lagar till en hängmörad oxfilé?

    SvaraRadera
  3. Gröt i ugn har jag aldrig provat. Ska göra det nästa gång.
    Jag fick faktiskt ett tips att jag skulle kunna ha gästbloggare. Du anonym kanske kan ställa upp? Hängmörad oxfilé med lungmos?

    SvaraRadera