måndag 11 mars 2013

Raggmunk med stekt sidfläsk



När jag presenterade min idé om en husmanskostblogg blev reaktionen hos i familjen: Uähh... betyder det att vi måste äta det också? Därför har jag valt att inleda lite mjukt med en rätt som jag vet att alla gillar. Det här är något som vi emellanåt brukar äta i det Sundstedtska hemmet. Däremot brukar vi ha bacon istället för fläsk.


Ingredienser:
8 stora potatisar
7 dl mjölk
2 ägg
2,5 dl mjöl
1 rågad tesked salt
smör till stekning

Sidfläsk i skivor
salt

Potatisarna skalas och rivs fint. I vanliga fall tror jag att jag brukar riva lite grövre men idag valde jag finrivet, då blir det mer pannkakslikt och inte så mycket ragg. Därefter blandas ägg, mjöl, mjölk och salt till en vanlig pannkakssmet. Blanda i potatisen och rör om. Klicka i ca 1 dl i stekpannan till varje raggmunk. Man får plats med ungefär 3 åt gången. Stek på medelhög värme några minuter på varje sida så de får fin färg.

När smeten började ta slut tog jag en till stekpanna och stekte upp fläsket. Det gick på ett kick. Eftersom det fläsket jag hade köpt råkade vara icke rimmat fick salta själv. Det får förstås en tydligare fläsksmak, men gott var det.

Till detta serverade jag rivna morötter, hackad vitkål och lingonsylt. En riktig husmor hade väl serverat rårörda lingon eller nåt sånt men så långt gick vi inte den här gången. Det blev en stor laddning som räckte till en familj på fyra och två matlådor. Betyget var gott, alla åt med god aptit och det känns ju alltid bra. Det som är negativt med denna rätt är att det är mycket stekande det blir kladdigt och osigt i köket.

 

1 kommentar:

  1. Oj det blev lite knas med bilderna först men nu ser det kanske bättre ut?

    SvaraRadera