måndag 11 mars 2013

Nu kör vi!

Ett av årets nyårslöften var att jag skulle starta en blogg om svensk husmanskost. Så mycket mer detaljerat än så var nog inte löftet. Tanken med det hela var att jag själv skulle kunna upptäcka och tillaga maträtter som finns i vårt rika kulturarv och som kanske är på väg att glömmas bort. Det skulle bli en receptsamling som kanske även kan inspirera andra i deras matlagning?

Jag ska erkänna det direkt: jag är inte bra på att laga mat. Jag är inte ens speciellt intresserad av det. Jag gillar däremot att äta mat och jag gillar det som brukar klassas som svensk husmanskost. Dessutom tycker jag att mat och det vi stoppar i oss är viktigt ur många aspekter. Jag hoppas att jag kan hitta maträtter som kan lagas av svenska råvaror och utan allt för många onödiga tillsatser. Det jag vill är att skapa ett intresse hos mig själv att tillaga maten. Ibland kanske jag kommer att ge mig på svåra saker som ska tillagas från grunden, ibland kanske nåt halvfabrikat slinker med. Hur exakt ramarna för detta projekt kommer att dras är ännu inte bestämt. Och vad är egentligen svensk husmanskost? Vi får se var vi hamnar under resans gång.

Min tanke är i alla fall att jag ska leta upp recept och tillaga och sedan äta maträtten. Kanske kommer även någon historisk kuriosa att komma med.

Jag vill jättegärna ha tips på maträtter!

2 kommentarer:

  1. Heja Ida!

    Jag hoppas på ett bra recept på blodbröd så kan jag få ge det ett nytt försök i vuxen ålder.

    SvaraRadera
  2. Ja det är självklart Viktor, det är ju min favoriträtt. Fast jag tror inte man kan baka blodbröd som tunnbröd utan en bagarstuga.

    SvaraRadera